Terug naar overzicht

Event Amsterdam van 24 oktober 2018

De adviseurs van SmartFunding delen graag hun kennis en ervaringen. Deze keer het woord aan Dirk-Jan Weijers en Diana Korsse van regio’s Amsterdam en ’t Gooi. Zij blikken terug op een geslaagde meeting in Amsterdam.

Op woensdag 24 oktober vond op de 18e verdieping van de A’DAM Toren de laatste SmartFunding bijeenkomst van 2018 plaats. Hoog uitkijkend over het Amsterdamse IJ vormde deze verdieping van A'DAM&Co. het decor voor de bijeenkomst met SmartFunding Amsterdam als gastheer. Invulling aan de bijeenkomst werd gegeven door LinkedIn, WBSO Software en Symbid. WBSO Software vertelde over vele mogelijkheden van subsidies en zachte leningen, LinkedIn introduceerde haar marketing solutions en Symbid vertelde hoe je effectief kunt crowdfunden.

De bijeenkomst begon met een korte introductie door Dirk-Jan Weijers van SmartFunding Amsterdam, gevolgd door het enthousiaste subsidieverhaal van Nick Reineman. Uit de losse pols vertelde hij over de WBSO, waarbij een fors deel van de loonsom kan worden teruggekregen zolang er innovatie plaatsvindt. Zijn uitsmijter was de regeling van de vroege fase-financiering. Deze regeling is met name interessant voor startups die de interesse van investeerders gewekt hebben, maar pas in een volgende investeringsronde geld kunnen verwachten. In zo’n geval kan de overheid tegen aantrekkelijke voorwaarden een eerste ronde van financiering beschikbaar stellen.

Hierna pakten Nelis van de Wiel en Taha Karacan van LinkedIn het stokje over en vertelden over het gebruik van LinkedIn als marketingtool. In hun ogen wordt LinkedIn veel te weinig gebruikt op deze manier, terwijl het bij goed gebruik een stuk aantrekkelijker is dan bijvoorbeeld Google of Facebook. Met behulp van een online tool en indien gewenst met ondersteuning van een gespecialiseerd Nederlands team (opererend vanuit Dublin) kunnen ondernemers heel effectief hun potentiële relaties op de zakelijke markt bereiken. LinkedIn scoort op het gebied van zakelijke berichtgeving beter dan andere social media kanalen, waardoor een marketingcampagne effectiever kan zijn dan elders.

De aanwezigen waren erg enthousiast over de presentatie van LinkedIn, wat ons weer enthousiast maakte en inspireerde om volgend jaar een vervolg te geven aan de bijeenkomst. Hou onze website en social media in de gaten voor meer informatie!

Na de presentatie van LinkedIn volgde Robbin Hoogstraten van Symbid. Hij vertelde hoe crowdfunding in zijn werk gaat en gaf met illustraties en statistieken beeldend weer hoe crowdfunding in Nederland groeit. Robbin benadrukte het belang van het platform waar je een crowdfundingcampagne plaatst. Zo onderscheidt Symbid zich van andere platforms doordat zij converteerbare leningen en aandelen plaatsen. Hierdoor kan Symbid meer risicodragend vermogen aantrekken. Een mooie link tussen de presentaties van Symbid en LinkedIn was het belang dat gehecht word aan een goede marketingcampagne. Zelf ruchtbaarheid aan een campagne geven door goede marketing zal een crowdfundingcampagne succesvol maken, aldus Robbin. 

Concluderend kunnen we stellen dat het naast een leerzame, bovenal ook een sfeervolle bijeenkomst was. De sfeer werd nog beter bij de borrel, aangeboden door LinkedIn, waar onderling de nodige kennis uitgewisseld werd. Al met al een zeer geslaagde bijeenkomst op één van de mooiste plekken in Amsterdam, de business lounge van A'DAM&Co. in de ADAM Toren, uitkijkend over het IJ.

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met Dirk-Jan, Diana of een van de andere SmartFunding adviseurs. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met SmartFunding via +31 85 303 56 65 of info@smartfunding.nl.