Terug naar overzicht

Het waarom van een solide businessplan en wat staat er in?

De adviseurs van SmartFunding delen graag hun kennis en ervaringen. Deze keer het woord aan Peter Rietman van regio Amersfoort. Hij bespreekt de noodzaak en het nut van een businessplan wanneer een onderneming financiering nodig heeft.

Nagenoeg alle ondernemers hebben goed inzicht in hun bedrijf. Ze weten wie hun klanten zijn, kennen hun eigen producten c.q. diensten en weten waar deze voor gebruikt worden. Ook hebben ze een helder idee over de toekomst van hun onderneming, bijvoorbeeld hoe zij hun onderneming willen ontwikkelen en uitbouwen. Deze inzichten staan soms (deels) op papier, maar zitten meestal in het hoofd van de ondernemer. Vaak zijn ze gebaseerd op ervaring en onderbuikgevoelens en minder op aantoonbare feiten.

Wanneer een ondernemer financiering nodig heeft, is het noodzaak dat er eerst nagedacht wordt over een businessplan. Hoe duidelijk en vanzelfsprekend de strategie en organisatieopbouw ook zijn voor de ondernemer, een financier heeft een helder uitgeschreven plan nodig. De financier zit met vragen over de besteding van zijn of haar geld, welke risico’s gelopen worden en hoe de verstrekte financiering terugverdiend wordt. Financiers vragen om een solide en duidelijk opgezet businessplan dat antwoord geeft op hun vragen en tegelijkertijd vertrouwen in de onderneming geeft.

Nadat de ondernemer het plan helder op papier gezet heeft, kan er met de beoogde financier gesproken worden. Het opstellen van een businessplan kost tijd en er is kennis nodig om het plan op een juiste manier op te stellen. Een onafhankelijke adviseur kan een helpende hand bieden. Zo kunnen de SmartFunding-adviseurs ondernemers helpen om het businessplan zo op te stellen dat deze aansluit bij de wensen van een potentiële financier. 

Waaruit bestaat een businessplan?

Zonder alle details en kleine punten op te noemen, er zijn immers hele bibliotheken volgeschreven over het opstellen van een businessplan, zou een plan toch zeker de volgende elementen moeten bevatten over de onderneming:

  • Is mijn product makkelijk vervangbaar of een belangrijke component in de keten? Om dit punt te kunnen beargumenteren moet de ondernemer weten welke klanten hij of zij heeft, waarvoor deze klanten de producten en/of diensten gebruiken, of de klanten solide en groeiend zijn en wat de toegevoegde waarde van de producten en/of diensten voor de klant is.
  • Hoe onderscheidend is mijn product? Belangrijk is te melden welke (nieuwe) markten aangeboord worden en of deze markten groeiend of meer stabiel zijn.
  • Hoe ga ik de groei van mijn onderneming leiden? De ondernemer moet zich afvragen of de organisatie klopt, zitten bijvoorbeeld de juiste mensen (qua talent en competenties) op de juiste plek?
  • Is de financiële verslaglegging op orde? De ondernemer moet inzicht hebben in zijn of haar werkkapitaal en de opbrengsten en kosten per onderdeel/eenheid/unit. Verder moet duidelijk zijn of een eventuele tegenslag op te vangen is, zonder dat meteen het hele project of het hele plan in gevaar gebracht wordt.
  • Kloppen de fiscale en juridische aspecten? Denk hier bijvoorbeeld aan vergunningen of de effecten op milieu en duurzaamheid.
  • Wat levert de geplande investering me op, wanneer is de investering terugverdiend en kan ik de investering op tijd terugbetalen?

Uiteraard is dit geen uitputtende opsomming, maar wel een die in ieder geval helpt om de gedachten te bepalen. Het blijft noodzakelijk om aannames en statements te onderbouwen met harde feiten en cijfers. Een financier zal immers ondernemers niet op hun blauwe ogen geloven.

De adviseurs van SmartFunding zijn gewend om te gaan met de processen omtrent het aanvragen van een financiering en het opstellen van een businesscase. De kracht van de adviseurs zit hem in het sparren met de ondernemer. Door de ondernemer kritische vragen te stellen en een spiegel voor te houden kan een doortimmerd plan ontwikkeld worden. Een plan waarmee de financier overtuigd zal worden en de ondernemer de benodigde financiering kan ophalen. 

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met Peter of een van de andere SmartFunding adviseurs. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met SmartFunding via +31 85 303 56 65 of info@smartfunding.nl.