Terug naar overzicht

4 tips om effectief te netwerken

door Roy Klop

Sommige ondernemers zweren bij een goede netwerksessie. Ze kijken er naar uit om met nieuwe mensen te spreken. Andere ondernemers hebben er een grote hekel aan. Als mkb’er of zzp’er heb je immers wel wat beters te doen: klanten te woord staan, factureren, calculeren, losse eindjes aan elkaar knopen en vooral buffelen. Moet je dan ook nog eens tijd besteden aan netwerken?

Ik vind van wel, want slim netwerken kan altijd en overal op een effectieve manier, zelfs tijdens je andere werkzaamheden. Je hebt ondernemers die de netwerkvaardigheden in hun bloed hebben, maar ook zij die deze vaardigheden niet van nature hebben, kunnen netwerken leren. Als je netwerken goed doet, is het net werken!

Persoonlijk vind ik netwerken een van de leukste onderdelen van mijn werk. Ik wil daarom een aantal tips en trucs delen die je als mkb’er kunt gebruiken bij het netwerken:

  1. Probeer netwerken niet als klusje te zien

Ook al bevat het woord netwerken de term ‘werken’, probeer niet de vergissing te maken om netwerken als een vervelend klusje te zien. Zie het als het regelmatig ontmoeten van gelijkgestemden, dat is immers altijd interessant. Als je een positieve houding aanneemt en dan het gesprek aangaat, is de kans op een klik met je gesprekspartner(s) veel groter. Deel wat van je eigen ervaringen en luister naar de ervaringen van de ander. Door op een positieve manier persoonlijke ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden vergroot je de kans op een nieuw contact of gouden advies.

  1. Maak kennis met het onbekende

De statafel met goede bekenden voelt veilig en vertrouwd, maar het is geen effectieve manier van netwerken. Je weet immers al wat je aan elkaar hebt. Kijk dus ook eens om je heen en stap uit je comfortzone. Simpel oogcontact kan al voldoende zijn om kennis te maken met een nieuwe collega-ondernemer. Misschien is dit het begin van een goed, langdurig contact? Ontmoet andere gelijkgestemden als je in de gelegenheid bent en deel met elkaar kennis en ervaringen.

  1. If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together

Uiteraard ben jij goed in je vak, maar dat betekent niet dat je alles alleen hoeft te doen. Door samenwerking kun je een stuk verder komen dan in je eentje. Ik weet het uit ervaring. Heb jij een potentiële klant gesproken die je niet verder kon helpen? Speel de klant eens door naar een collega-ondernemer. Door te netwerken breid je je kring aan (collega-)ondernemers verder uit. Zeker als je elkaar de bal eens toespeelt en succes met elkaar deelt, kun je samen verder groeien. Samen sta en ben je sterker!

  1. Beschouw een slecht gesprek als een leermoment

Op ieder netwerkgesprek valt wel iets aan te merken. Het begint al bij de handdruk, die was net te stevig of juist te slap, het antwoord op die ene rake vraag was te vaag en heb je nou wel goed geluisterd naar het verhaal van de ander? Je hoeft niet onzeker te worden van een misser. Leer van deze ervaring en blijf kritisch. Die ene kleine blunder, geloof me, die maakt iedereen. Grijp je ‘fout’ aan om het de volgende keer met een knipoog goed te doen. Grote kans op een prima gesprek!

Ik kan nog veel meer tips en tricks bedenken, maar iedere netwerker moet zijn of haar eigen stijl ontwikkelen. Zo voorkom je een geforceerd gesprek. Probeer vooral eens wat nieuwe dingen uit. Als iets goed voelt en goed resultaat oplevert, ga je er mee door. Bij dingen die misgaan leer je van je blunder en verander je je aanpak.

Netwerklocaties

Wat belangrijk is voor de toon van elk netwerkgesprek is de locatie. Op welke plekken kun je nou het beste netwerken?

  • De netwerkborrel

Netwerkborrels zijn in alle soorten en maten door het hele land te vinden. Sommigen zijn vrij toegankelijk, anderen op uitnodiging of tegen betaling. De sfeer kan per borrel erg verschillen. Er zijn heel formele borrels, maar ook borrels speciaal gericht op zelfstandig ondernemers in een informele sfeer. Deze bieden een goede kans om je netwerk uit te breiden, ook omdat je bij elke borrel andere mensen zult zien. De netwerkborrel is een meer traditionele en erg populaire manier van netwerken.

  • Open coffee

Een open coffee lijkt veel op de netwerkborrel. Het grootste verschil zit hem in het tijdstip, open coffees worden vaak ’s ochtends rond koffietijd gehouden. Onder het genot van een kop koffie kun je op een informele manier netwerken met andere ondernemers. De open coffees vinden in het hele land plaats en zijn vaak gratis.

  • Netwerkvereniging

De drempel om in je eentje naar een netwerkborrel of open coffee te gaan, is voor sommige mensen te hoog. Je kunt er dan voor kiezen om je aan te sluiten bij een netwerkvereniging, waar je meerdere keren in dezelfde samenstelling bijeenkomt. Het doel van de verenigingen is het delen van onderlinge kennis, het bereiken van zzp’ers en het vergroten van de zichtbaarheid van ondernemers.

  • De flexplek

Flexplekken zijn met uitstek locaties waar je andere mkb’er en zzp’er kunt ontmoeten. Doordat je in hetzelfde gebouw werkt en wat van elkaars werkzaamheden meekrijgt, heb je ook meteen een reden om een gesprek aan te knopen. Daarnaast zijn er vaak mogelijkheden om (gratis of betaald) kennis en ervaring uit te wisselen.

  • LinkedIn

Netwerken hoeft niet aan een statafel, je kunt het ook goed online doen. LinkedIn wordt door veel bedrijven en ondernemers gebruikt en is daarom een bij uitstek geschikt platform om nieuwe contacten te leggen en misschien wel nieuwe opdrachten binnen te halen. Stuur die interessante relatie eens een bericht, misschien kun je wat van elkaar leren.

Het nut van een netwerk

Jouw netwerk is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor je klanten en contacten. Kijk nog eens naar mijn derde tip, samen sta je sterker. Stel je voor dat jij een klant niet kunt helpen met een vraag. Je hebt echter iemand in je netwerk die de klant wél kan helpen. Als je de partijen aan elkaar voorstelt, kun je (indirect) je klant toch helpen. Je laat aan je klant zien dat je graag wilt helpen en een netwerk met andere deskundigen hebt voor het geval je niet direct kunt helpen. Daarnaast laat je aan je netwerk zien dat je een ander kansen gunt, wat zich in de toekomst kan uitbetalen. Het kan immers ook zo zijn dat een collega-ondernemer jou inschakelt om een probleem op te lossen. De conclusie? Samen sta je sterker, dus leer andere ondernemers kennen.

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met Roy of een van de andere SmartFunding adviseurs. Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met SmartFunding via +31 85 303 56 65 of info@smartfunding.nl.