Einde coronasteun, hoe zorg je voor voldoende liquiditeit?

4/20/2022

Nu Nederland weer volledig open is kan je als ondernemer weer zonder beperkingen aan de slag. Dit betekent echter ook dat het kabinet per 1 april is gestopt met de coronasteun voor de meeste sectoren. Na twee jaar komen de NOW, TVL en uitstel van belastingbetalingen tot een eind. In totaal is er 42,4 miljard euro uitgegeven door de overheid. Het einde van de steunmaatregelen kan voor ondernemers problemen veroorzaken in de liquiditeit. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming over voldoende cash beschikt?

Veel ondernemers hebben een zware periode achter de rug. Gelukkig bood de overheid voor velen een vangnet, waardoor het aantal faillissementen historisch laag bleef. Toch kan deze barre periode ervoor zorgen dat ondernemers nú alsnog in de problemen komen. Dit kan verschillende redenen hebben:

- Terugbetalen van (te veel ontvangen) coronasteun. Wanneer er tóch minder omzetverlies was dan gedacht, dan kan dit ervoor zorgen dat coronaregelingen moeten worden terugbetaald (overzicht KVK).

- Ondernemers die niet in aanmerking kwamen voor coronasteun hebben al hun buffers gebruikt. Een kleine tegenslag kan nu al voldoende zijn om in moeilijkheden te komen.

- Uitgestelde belasting die nu alsnog betaald moet worden. Vanaf 1 april 2022 moet je weer voldoen aan alle nieuwe betalingsverplichtingen. Op 1 oktober 2022 begint het afbetalen van de belastingschuld die tijdens corona is opgebouwd. Je krijgt hiervoor een betalingsregeling van 5 jaar.

- Uitgestelde huur of leverancierskredieten. Mogelijk heb je als ondernemer langer de tijd gekregen om de verhuurder of leverancier te betalen. De kans is groot dat deze uitgestelde schulden binnenkort betaald moeten worden.

Tips voor voldoende liquiditeit

Je hebt vast wel eens gehoord van de uitdrukking ‘Cash is King’. Cash is namelijk essentieel om aan je betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Een onderneming kan nog zoveel bezittingen hebben, maar zal altijd óók cash nodig hebben. Hieronder een aantal tips om voldoende liquiditeit in je organisatie te houden:  

1. Cashflow management: de eerste en belangrijkste stap is het inzicht krijgen in de in- en uitgaande geldstromen. De cashflow van je bedrijf bestaat uit de ontvangsten min je uitgaven. Maak hiervan een duidelijk overzicht per week/maand om zo de kaspositie te monitoren. Wees voorzichtig met de voorspellingen die je doet. Ga er bijvoorbeeld vanuit dat je altijd later betaald wordt dan de betalingstermijn.

2. Acteer op tijd wanneer er liquiditeitsproblemen aankomen! Ondernemers gaan er vaak vanuit dat het ‘wel goed komt’. In sommige gevallen kloppen ze dan pas te laat aan bij een financier of adviseur. In een eerder stadium was er bijvoorbeeld wel financiering mogelijk, maar door cashproblemen kon er weinig geïnvesteerd worden waardoor de omzet vervolgens achterbleef. Je komt dan in een neergaande spiraal. Juist in tijden van groei kun je profiteren van vreemd vermogen!

3. Verleng de betaaltermijn bij leveranciers (in overleg), verkort de betaaltermijn voor jouw klanten. Logischerwijs blijft geld langer in kas wanneer je later mag betalen nadat je iets gekocht hebt. Verder kun je crediteuren ook vragen om in termijnen te betalen. Vooral grote bedrijven maken gebruik van langere betaaltermijnen vanwege hun machtspositie. Probeer daarnaast je eigen klanten zo snel mogelijk te laten betalen. Dit kun je bijvoorbeeld extra stimuleren door een korting aan te bieden wanneer er binnen een X aantal dagen wordt betaald.

4. Zorg voor een aanbetaling bij relatief grote projecten. Voor grote projecten zal je waarschijnlijk materialen in moeten kopen of (externe) arbeid in moeten zetten. Om de opstartkosten te dekken kun je vragen om een deel van de totale opdracht aan te laten betalen. Het kan voor de opdrachtgever namelijk moeilijk zijn om op het einde één grote factuur te betalen.  

5. Optimaliseer je voorraad: wanneer je op basis van data een redelijk voorspelbare omloopsnelheid hebt, dan kun je de voorraad op het juiste moment inkopen. Hierdoor zit de cash van de onderneming niet vast in overbodige voorraad.

6. Gebruik factoring om niet voor verrassingen van openstaande facturen komen te staan. Bij factoring draag je de factuur en het debiteurenrisico over aan een factoringmaatschappij. Hierdoor krijg je vaak binnen 24 uur het factuurbedrag min de factoringkosten (2% - 5%) overgemaakt.

Ben jij op zoek naar extra liquiditeit? Of wil je weten of factoring een oplossing kan zijn om je liquiditeitspositie te verbeteren? Neem dan contact op met een van onze adviseurs!

Onafhankelijk advies
Lokale kennis en betrokkenheid
Persoonlijke begeleiding
VONK360 | Traverse 3 | 3905 NL Veenendaal