Het starten van een bedrijf geeft je de mogelijkheid om een bedrijf precies zo vorm te geven als je voor ogen hebt. Bij het opzetten van een onderneming is het noodzaak om een goed bedrijfsplan (ook wel ondernemingsplan of businessplan) op te stellen. In dit plan worden alle aspecten van je nieuwe onderneming uitgelicht. Dit is dan ook de eerste stap bij het opzetten van een nieuw bedrijf, in dit plan vind je de volgende punten:

Het doel: hier beschrijf je kort wat je precies wil bereiken met je bedrijf. Welk probleem wil je oplossen? Wat wil je bereiken? Wat is je ambitie?

Situatie van je huidige klant: hoe ziet de situatie van je huidige klant eruit en tegen welke problemen lopen ze aan.

Jouw toegevoegde waarde: dit is het vervolg op het vorige punt, hoe draagt jouw product of dienst bij aan de oplossing van het probleem dat je klant heeft.

Relevantie: hoe relevant is je bedrijf? Als er al veel bedrijven zijn met dezelfde oplossing is je bedrijf minder relevant dan wanneer je iets compleet nieuws lanceert.

Marktonderzoek: hier doe je onderzoek naar de markt en krijg je antwoorden op onder andere; hoe groot is het marktpotentieel? Hoeveel mensen zitten met het probleem?

Concurrentieanalyse: onderdeel van het marktonderzoek is de concurrentieanalyse. Hiermee heb je in kaart wie je tegenstanders zijn en met wie je rekening moet houden. Hier geef je ook aan waarom jouw bedrijf anders is.

Beschrijving product of dienst: dit is de kern van je bedrijf, waar het om draait. Hoe ziet je product eruit? Wat heb je nodig voor de productie? Via welke kanalen kan de klant het product verkrijgen?

Businessmodel: hier geef je weer hoe je geld gaat verdienen. Wat is het verdienmodel achter je product? Wat is de omzetverwachting? Wat is je capaciteit (en daarmee maximale verdienmogelijkheid)?

Gegevens op papier: afhankelijk van je strategie moeten er een aantal dingen officieel op papier. Bij een eenmanszaak is hier weinig tot geen sprake van echter, bij bijvoorbeeld een vof of BV is dit wel. Wat zijn ieders aandelen? Wie is verantwoordelijk? Vaak is hierbij een notaris nodig.

Financieel plan: het financieel plan laat zien welke kosten er zijn en hoe dit wordt bekostigd. Tevens wordt er een inschatting gemaakt van de vrije kasstromen en wordt een balans opgesteld. Ook wordt hier duidelijk of je wel of geen financiering nodig hebt en hoe deze aangetrokken gaat worden.

Financiering

Wanneer er financiering nodig is voor de opstart van het bedrijf zijn er een aantal aspecten die invloed hebben op de kans van succes.

MVP, minimal viable product: dit betekent dat er al een werkend product of een prototype is.

Eigen investeringen: wanneer er eigen investeringen zijn gedaan ziet een financier dat je vertrouwen hebt in je eigen onderneming of product. Dit kan ook in de vorm van achtergestelde leningen, waarmee een ander vertrouwen toont in de onderneming.

Businessplan: zonder businessplan ligt er geen basis voor een onderneming wat weinig vertrouwen geeft voor de financier.

Toegezegde contracten of orders: wanneer er al toezeggingen zijn gedaan voor orders of contracten betekent dit dat er al omzet is toegezegd. Het product is gevalideerd. Ook dit geeft extra vertrouwen voor een financier.
Onze specialisten kunnen je helpen bij verschillende soorten financieringen. Hier een greep uit de mogelijkheden:
Onafhankelijk advies
Lokale kennis en betrokkenheid
Persoonlijke begeleiding
Zwaanstraat 31 S | 5651 CA Eindhoven
SchiedamseVest 154 | 3011 BH Rotterdam